torsdag 12. august 2010

I magen.

Vi har diskutert ting som følelser og karma de siste dagene. Steffen mener at følelser er noe som alltid kan og bør forklares ut fra et vitenskapelig perspektiv. Jeg mener at fornuft og følelser bør fungere hånd i hånd, og at følelseslivet er like verdifullt som fornuften.

Uansett startet Ramadan i morges klokken litt over 5. Det betyr at det blir vanskeligere å få tak i mat, drikke osv. om dagen. Ramadan slutter klokken 7 hver kveld, og da spiser og drikker man som gale. Jeg vet ikke om det er særlig lurt ikke å spise eller drikke når temperaturen nærmer seg 50 grader på dagen. Men slik er nå en gang religionen. Vi diskuterte religion med en fyr som driver en slags fast food-sjappe eller noe slikt, hin natten. Jeg tror kanskje jeg klarte å overbevise ham om at det går an å være et respektabelt menneske selv om man ikke er religiøs.

Vi traff ham etter at vi hadde vært og spist lammemage (la tripe). Det er spesiell mat, som delvis, og i halvmørket, likner på brokkoli av utseende. Det blir servert sammen med en linsestuing, samt kokte kikerter, og smaker ikke som brokkoli. Men det er ikke ille. Det er derimot kuføtter, som er en ekkelsak, kun fett, som å spise store mengder av kun det hvite på koteletten. Jeg holdt på å brekke meg, og det er ikke det ofte jeg gjør.

Lajla, en marokkansk prinsesse fra sør i Marokko, var vår guide gjennom den nye byen i Marrakesh, vår gastronomiske konsultant og også tilfeldige flørt gjennom denne varme augustnatten.

I går var uansett bedre i retning av god mat. Vi var og spiste på La Renaissance, en flott moderne restaurant i den nye byen, med fransk kjøkken. Fantastisk salat med varm chevre (marokkanerne har virkelig forstått hvordan å lage chevre). Entrecôte (entrekått) med escargotsaus (escargå) og pommes frites (påmm friitt) stod ikke tilbake for de fleste slike jeg har hatt i Frankrike. Desserten, en terte av eple og aprikos, var en heller schizophren affære, som samtidig prøvde å være kake, nøttekompott, terte og grøt. Likevel var det en god idé som hadde hatt godt av en enklere oppskrift, og å stå kjølig. Men uansett; et flott sted, og jevnt over god mat.

I dag planlegger vi å reise videre. Vi krangler over om vi skal til Casablanca, Rabat, Fez eller Tanger. Insh'Allah velger vi det riktigste, og kaldeste stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar