tirsdag 17. august 2010

Sais sont biere ou hasjish.

Vi (dvs jeg) mistet alle bankkortene mine, som tilfeldigvis er alle bankkortene vi hadde med på turen til Marokko. Like etterpå sluttet bankID-chip'en min å virke. Heldigvis har vi hyggelig familie, venner og bedre venner i Norge som har sendt oss penger. Vi driver og kontemplerer over hvorvidt vi skal ta en tur til Fez likevel. Eller i alle fall ut av Tanger. Vi har ennå ikke klart å finne noe spennende å gjøre, lite kulturtilbud og slikt, spesielt under Ramadan. Det er også overraskende lite turister, i alle fall som vi kan finne. Man skulle tro at når det fremdeles er ferie i Spania, og det kun er en halvtime med båt derfra og hit, så burde det jo være mulig å oppdrive en god gjeng med spanjoler eller slikt, som driver og kjører seg opp på pils eller slikt. Men det er det ikke. Og pilsen er nesten like dyr som i Norge. Men det er lov å røyke alle steder.

Aprospos røyking. Det lukter hasj fra Marrakesh til Tanger. Og det er billig. Veldig billig. Og hvis man har slike tilbøyeligheter, blir man tilbudt slike varer på samtlige gatehjørner i samtlige byer i hele Marokko. Det er billigere enn sigaretter.

Vi drar sannsynligvis en tur til Gibraltar. Gibraltar er en av de få engelske koloniene som fremdeles eksisterer, ved siden av Nord-Irland og Skottland. De bruker et eget gibraltisk pund, GIB, som er verdt akkurat litt mindre enn pund sterling. Men akkurat nå har jeg fått overført noen tusen fra mamma, og jeg kjenner duften av øl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar