tirsdag 10. august 2010

Bankerott

Ikke så kjekt å være i Marrakesh når ingen av visakortene dine vil virke i ninibanken. Det å gå rundt for å lete etter nye minibanker i 48 grader varme, uten en gang å ha nok kontanter til å kjøpe noe å spise. Jeg tror vi gikk i 1 time, prøvde 15-20 forskjellige automater. Kortet er avmagnetisert. Da er det kjekt å finne ut at det koster 5 kroner i timen med internettkafé, og at det tar like mange minutter å overføre penger til Western Union på nett, og hente dem ut i nærmeste filial. Western Union er vel det nærmeste man kommer det gamle banksystemet tempelridderne fant opp. Der kunne man sette inn penger på et gitt sted, få en kode, og hente dem ut i et annet land. Alt dette mot blodrente. Takket være kodemaskinene tempelridderne fant opp, kunne de deschifrere hva som sto på verdipapirene klientene deres hadde med seg. Klientene slapp å være redd for å bli ranet på veien, og tempelridderne tjente store penger på renter.
Dette gjorde i sin tur at de bygget seg opp til å bli en stor økonomisk makt i middelalderens Europa og endte med at de fleste lederne ble forfulgt, fengslet eller drept fredag den 13. 1307, et samarbeid mellom pave Clement den femte og den franske kongen Philip den fjerde. Philip startet forfølgelsene med følgende sitat: "Dieu n'est pas content, nous avons des ennemis de la foi dans le Royaume." Gud er ikke fornøyd. Men det er jeg. Takket være tempelriddernes arv, slipper jeg å sove på gaten i Marrakesh - uten penger, uten vann.

2 kommentarer:

  1. eller så kunne man også hatt med seg mastercardet sitt. sånn i tilfelle slike ting skjer. just saying.. annet forslag er å betale for å ha meg der. jeg har både fungerende visa OG mastercard. og en god del rubler!

    SvarSlett
  2. Har ikke mastercard. Har to visakredittkort og et visadebitkort. Men nå virker bankkortet mitt. Jeg har prøvd å fortelle Steffen at det er karma, men han tror visst ikke på sånt.

    SvarSlett